torsdag 9 augusti 2012

Är du en "demi/stockholmsvegetarian"?

Jag har också varit en såkallad "demi/stockholmsvegetarian". Jag trodde också att jag gjorde något bra för djuren.
Men sanningen är den att även om ni slutar med ko, gris osv. & "bara" äter fisk/kyckling/skaldjur
så innebär det ändå att ni äter en livs levande varelse som har rätt till att leva, precis som du.

När du "bara" äter fisk/kyckling/skaldjur så ökar du automatiskt dödsfallen bland dessa arter
& jo, samtidigt så minskar du dödligheten bland grisar, kossor osv. Vad hjälper det egentligen?
Även fiskar/skaldjur/kycklingar är djur & har rätt till sina liv.

Efter fem - fyra år (kanske mer, jag minns inte exakt) så tog jag första steget. på riktigt.
& jag är glad att jag äntligen tog mig i kragen & slutade med fisk/kyckling/skaldjur.
Det var äntligen första steget in i vegetarian-världen. på riktigt den här gången.
Varje gång jag tog en tugga av köttet så fick jag skuldkänslor, jag orkade inte det mer.
Jag åt någon annan. Hur skulle jag känna om det var jag som låg på tallriken?
Vem var jag att ta någon annans liv? Vem var jag att bestämma att den ska dö?

Det var även under den här perioden som jag äntligen vågade säga rakt ut "jag är vegetarian"
& tog kontakt med andra veggisar, gick med i fb-grupper, veg-forum & skapade en egen fbgrupp.
obs! egentligen - två egna fb-grupper & dessa hittar ni här (Veg. i Sverige) & här. (Veg. i Skåne)

Men efter ungefär ett halvår som lakto-ovo-vegetarian så tog jag mig i kragen yttligare en gång.
Jag läste mer om mjölk-produktion & blev uppdaterad om hur de behandlas & att det finns röda blodceller i mjölken.
Därefter kunde jag inte dricka ett glas mjölk till. någonsin. Dessutom är jag laktosintolerant så det är bara bra för mig.
Jag fick även höra om kycklingen som föddes ur ett ica-ägg, vilket gjorde mig ännu mer säker på min sak.
Jag håller just nu på att konvertera från vegetarian till vegan. Jag slutade helt med mjölk & ägg.
Jag har varit fri från mjölk & ägg ett tag nu. Dock har jag alltid varit fri från skinn/läder & päls. animaliskt dåva.
Jag bestämde mig för att bli vegan den 25/6 '12. Jag hade tänkt på det flera gånger om.
Jag menar, är det inte därför man blir vegetarian från första början? för att gå vidare till vegan i framtiden.

Rekommenderas.